HEMA en de LEDlampjes

lampjeGisteren begaf mijn dynamo het tijdens de ochtendrit naar mijn werk. Balen, maar zin om hem te maken had ik niet. Dus na mijn werk via de HEMA naar huis gefietst en twee nieuwe lampjes gehaald.

Sindsdien zit ik met allerlei voorbeelden van hoe mooi LED eigenlijk wel niet is in mijn hoofd. Steeds poppen er weer dingen in mijn hoofd. Wat ooit begon als leuk indicatielampje in het rood dat aangeeft dat je tv op standby staat is uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van vele producten.

Om met de fiets te beginnen; er zijn nu veel en veel meer mensen die netjes met licht rijden dan voor de losse fietslampjes. Je hoeft die kapotte dynamo of die losse draadjes niet meer te repareren, je koopt gewoon nieuwe lampjes.  Dat is gemak, en we kiezen gemak boven groen bewustzijn. Een van de voordelen van LED is dat het weinig energie kost, traditionele fietsverlichting kost echter helemaal geen energie omdat we deze zelf opwekken. Veiligheid voor alles, dus liever energiekostende LED dan geen velichting. 

Zittend op die fiets zie je allerlei LED toepassingen voorbijkomen: sommige stoplichten zijn in LEDs uitgevoerd, steeds meer fietsstoplichten hebben aftellers zodat je weet hoe lang je nog moet wachten en een sms-je lezen zou niet lukken zonder ‘backlight’.

Wist je trouwens dat de HEMA ook een prima verlichtingsset verkoopt die de LED-technolgie gebruikt zonder batterijen? Toch weer aan de zware dynamo? Nee dat niet. Doordat LED minder energie vraagt dan traditionele fietsverlichting kun je werken met een kleinere stroomopwekking. Géén dynamo! Twee magneetjes in je wiel die langs elkaar bewegen wekken genoeg energie op. Het lampje zit gemonteerd op de as zodat je geen problemen hebt met kabeltjes.